Alla inlägg under oktober 2016

Av tapeter - 26 oktober 2016 12:34

I ett modernt hem, vilken typ av tapet  passar in? Ibland upplever jag att ifråga om inredning är allt så stilistiskt och genomtänkt, allt i hemmet ska passa ihop och vara tidsenliga. Funderar nu på om det inte är dags att bryta mönstret, att med hjälp av tapet skapa om lite och på detta sättet få in lite spänning och dynamik i hemmet? Men hur vågad får man då vara när det gäller tapeter? Eller här är väl kanske vågad lite fel ord för det handlar liksom inte om helt galna tapeter. Den jag set, hos Laura Ashley, har stora tulpaner som mönster. Vacker och till sin utformning lite gammaldags men samtidigt känns den tidlös och bör väl också passa in i ett modernt hem. Tänker att en del kanske kan

 uppleva en storblommig tapet som lite kitschig och således helt fel, men det är kanske just att våga bryta  och förändra som är det som behövs. Tapeten är ju vacker och tror att den kan bidra till att skapa en harmonisk och ombonad miljö. På något sätt har jag liksom fastnat för just storblommiga tapeter, det där lite gammaldagsa men samtidigt bohemiska intryck som jag tycker tapeter av den sorten förmedlar. 

Av tapeter - 18 oktober 2016 17:57

Dags för förändring på gästtoaletten, och då handlar det mest om det estetiska. Har så klart tittat en hel del på olika typer av kakel men har nu också insett att det går alldeles utmärkt att sätta tapeter inne på ett badrum eller en gästtoalett för den delen. Det jag således tänkt att det kanske vore trevligt att kombinerna en tapet och kakel ovanför självaste handfatet. Anledningen till att jag funderar på detta med tapet är att kakel inte ger samma ombonade och mysiga känsla som en tapet inger. Nedan är en bild på en tapet jag hittat hos Laura Ashley, det är en vinyltapet vilket är att föredra om den ska placeras i ett badrum då den tål fukt. Jag tycker att denna tapet skulle fungera alldeles utmärkt i ett minder utrymme som en gästtoalett per definition är, och denna i kombination med kakel ovanför handfatet skulle ge ett stilrent och härligt intryck. 

Av tapeter - 9 oktober 2016 17:55

Vad ska man tänka på om det är ett mindre utrymme som ska tapetseras? Tanken är att tapetsera gästtoaletten, vilket är ett mindre utrymme och av den anledningen vill man inte skapa känslan av att det blir trångt. Men jag känner också, att just på grund av att det är ett mindre utrymme kanske jag kan låta känslan och kreativiteten flöda mer än vanligt. Vad är det värsta som kan hända, jag måste tapetsera om? Tror att det jag vill komma åt är en känsla av lite mer spänning och värme än vad som präglar resten av hemmet? Tanken är att valet av tapet när det gäller gästtoaletten ska vara lite mer vågat  än vad gäller inredningen i resten av hemmet... Nedan har jag lagt in två olika tapeter från Laura Asheley, båda i röda toner. Men frågan är ju vilken av dessa tapeter jag ska välja? Förkärleken är för just röda toner då det per automatik skapar värme och harmoni. Har väldigt lite rött i hemmet annars och tänkte också att det liksom var/är lite vågat av mig...

Vet inte om det egentligen är så stor skillnand mellan de två tapeterna men den högra har ju rött som grund medan den vänstra har vitt som grund och därav ger de väl  olika känslor?! Får nog ta och beställa hem tapetprover för att känna mig fram ytterligare.

Tuileries Tapet klassiskhortense

Ovido - Quiz & Flashcards