Alla inlägg under april 2016

Av tapeter - 15 april 2016 11:48

Detta med val av tapet har visat sig vara mycket mycket svårare än jag trodde det skulle vara. Det är nästan som om mitt humör, vädret ute och allt annat som påverkar min vardag även påverkar valet av tapet. Ena dagen kan jag känna mig fastbesluten om att jag ska tapetsera mitt sovrum med en enkel en färgad tapet i dova toner, men sedan kan det nästa dag kännas helt fel och jag får för mig att jag ska skapa mer spänning och en mer levande miljö i sovrummet och då faller valet på en tapet med storblommigt mönster. Jag är i varje fall fastbesluten att jag ska just tapetsera då detta medför en mer ombonad och hemtrevlig känsla.  Tänker nu att det är dags att beställa hem en del tapetprover och sätta upp dem på väggen för att få en klarare bild över hur tapeterna påverkar miljön i rummet. Då kanske det är så att jag ska satsa på bredd och ha många olika sorters tapeter hemma.... jag kan ju inte låta vädret påverkar mitt val, för det skiftar ju men väggen i mitt rum ska ju fungerar i alla väder. En tapet ska fungera i så väl solljus som en mörk hösteftermiddag. 

Av tapeter - 8 april 2016 13:18

Har tidigare skrivit om en hemtrevlig och om bonad miljö med hjälp av tapeter. Frågan är då hur man ska tänka kring tapeternas utseende? Ska tapeten ha mycket mönster för att således skapa kontraster och intressanta blickfång i hemmet? Eller ska en tapet vara enkel och fungerar under en lång tid? Jag blir ofta sugen på att drastiskt förändra med hjälp av tapeter, att med en tapet skapa stora förändringar. Men kanske ska de stora förändringarna inte alltid vara i fokus när man väljer tapet. Denna koppar färgade tapet från Laura Asheley är dramatisk och skulle vara iögonfallande i mitt hem, den skapar spänning och dynamik. Kanske behöver jag inte tänka att ett helt rum ska prydas med den, kanske räcker det att täcka en vägg med denna tapet för att skapa det jag söker? Den kopparfärgade tonen i denna tapet skapar en varm och ombonad känsla, något som ofta är eftersträvansvärt ifråga om heminredning. Kanske denna mönstrade tapet i sin tur ska kompletteras med annan inredning i samma färgskala som inte är mönstrat? Åter till funderandet kring tapeter!

Alexander Copper Antik tapet




Ovido - Quiz & Flashcards